منشأ تعارض |
کانون های تعارض |
تفاوت های فردی |
پندارها و انتظارات |
کمبود اطلاعاتی |
اطلاعات نادرست |
ناسازگاری نقش |
هدف ها و مسئولیت ها |
فشار محیطی |
کمبود منابع و عدم اطمینان |
واکنش افراد در هنگام تعارض های بین فردی در پنج مقوله جای می گیرد: توسل به زور، سازگاری، اجتناب کردن، سازش و در نهایت همکاری مبتنی بر اعتماد متقابل. این پنج رویکرد را در جدول زیر به انضمام منطق و پیامد هریک به طور مبسوط مشاهده می کنید:
رويكرد |
هدف |
موضع شما |
منطق حمايتي |
پيامد احتمالی |
اجبار |
به راه خود رفتن |
من راه درست را می دانم. قضاوت و یا اقتدار مرا زیر سئوال نبريد |
خطر ایجاد احساسات منفی در مورد دست کشیدن از موضوعی که به آن معتقدید، بهتر است |
شما احساس حمایت می کنید، ولی طرف دیگر احساس شکست و شاید هم احساس تحقیر شدن می کند. |
اجتناب |
پرهیز از تعارض |
من در مورد موضوع بی طرفم. اجازه دهید که در مورد آن فکر کنم. مشکل در جای دیگر است |
اختلاف نظر ذاتاً بد است، زیرا تنش ایجاد می کند. |
مسایل بين فردی حل نمی شوند، سرخوردگی بلند مدت به شکل های مختلف بروز می کند |
سازش |
رسیدن سریع به نوعی توافق |
اجازه دهید راه حلی را بجوییم که هر دوی ما بتوانیم با هم زندگی کنیم، بطوری که بتوانیم در کارمان پیش برویم |
تعارضات دایمی، افراد را از کار منحرف و احساسات خشن را در آنان ایجاد می کند |
طرفین در پی راه حل های مصلحتی اند تا راه حل های اثربخش |
سازگاری |
دیگری را نیازردن |
چگونه می توانم شما را کمک کنم تا در مورد این تعارض احساس خوبی داشته باشید؟ موضع من چندان مهم نیست. مهم آن است که احساس بدی بین ما به وجود نیاید |
حفظ روابط همساز باید اولویت اول ما باشد. |
فرد دیگر احتمالاً از شما امتیازی کسب می کند |
اعتماد متقابل |
حل همزمان مسأله |
این موضع من است. موضع شما چیست؟ من معتقد به یافتن بهترین راه حل ممکن هستم. واقعیات چه راهی را پیشنهاد می کنند |
مواضع هر دو طرف بطور مساوی مهم است، اگر چه ضرورتاً بطور مساوی معتبر نیست. تأکید مساوی باید بر کیفیت پیامدها باشد و انصاف در تصمیم گیری ها رعایت شود |
به احتمال زیادمشکل حل می شود. همچنین طرفین به راه حل ها متعهدند و قانع می شوند که با آنان برخورد منصفانه شده است |
به امید داشتن محیط سازمانی سالم و عاری از هرگونه تعارض نامطلوب. فراموش نکنیم تعارض مثبت سازنده است.
نظرات شما عزیزان: